Social Icons

Pages

5.16.2012

PELAJAR IPT JADI ULTRAMAN...???


MASA ITU EMAS...

MASA IBARAT PEDANG...
 
Di kolej, kita habis-habisan menjaga masa, buat sst yg bermanfaat, cuba utk mendisiplinkan diri dgn ikut jadual yg ditetapkan...                                       

*************************************************


Kadang2 saya ada jgk terbaca status @ jawapan2 yg apabila ditanya buat apa cuti sem ni??  :
Kebanyakan jawapannya :
                                   "Makan,tidor,makan,tidor.."
                                   "Makan,game,lepak,makan,game,lepak.."

     Adusss....!!!    

PELAJAR YG BERDEDIKASI & BERDISIPLIN DI "KOLEJ" automatically BERTUKAR JADI MANUSIA YG X TERURUS & X BERDISIPLIN BILA DI RUMAH...???? Macam ultraman..
Penyakit apekah yg melanda diri pelajar ini??

Kebiasaan..!!
Bila balik cuti semester, MASA yg digunakan pelajar2 ini mula tidak terurus...mungkin penat akibat "STUDY" kott..mungkinlaa... tapi x kan la 24 jam nak jam kan OTAK dgn benda2 yg x bawa manfaat ni..ok!..mungkin sehari dua selepas balik rumah tu, mungkin agak keletihan .. ia mgkin blh dipertimbangkan...


Masuk minggu ke-2 , (dalam mood cuti) xde benda nk buat, so, main game, on9 FACEBOOK@TWITTER,  
makan, tidor, makan, tidor...!! itulah kitaran jadual yg x terurus!! 
Di mana bayangan "MASA" yg selalu kita manfaatkan di kolej dulu?? kenapa tak teruskan saja menjaga masa tu?? cubalah mendisiplin kan masa ..Contohnya tolong ibu buat kerja rumah, baca buku ilmiah,.. atau....... belajar memasak...hehe... (^^,)

Dan proses PENDISIPLINAN masa ni bukan lah berniat nk BLOCK buat xtvt yg santai2 spt, fbook @ game..tapi pandai2lah membahagikan masa, mungkin masa cuti perlukan utk rehat kan otak tp bukan untuk MENUTUP TERUS OTAK ITU..!!

Errmm... aCtuaLly, Rutin ni adalah kebiasaan saya bila CUTI SEMESTER... tibe2 timbul KESEDARAN dalam diri saya tentang MASA... Sungguh banyak masa yg tlh saya sia2kan, ibarat "membeli sesuatu barang yg x bermanfaat dengan harga yg mahal..."~ Saya taknak membelenggukan diri dalam "situasi lemas" ini..

Kata nak jadi HEBAT (PEJUANG AGAMA) macam Sultan Muhammad al-Fateh, Salahuddin al-Ayubi, tapi tgk sendirilah apa yg telah kita buat...
kALau lah saya berada di zaman mereka, mungkin saya orang PERTAMA yg di"REJECT" untuk menyertai peperangan dgn mereka..sbb yg dipilih itu orang yg HEBAT2 belaka..yg x pernah tinggal solat sunat,tahajud,..saya ???

Ingat!!   masa bukan hanya untuk dimanfaat di IPT shj, tapi di mana2 sj anda berada...!!


Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua..., insyaAllah...!!  (^___^)






2 comments:

  1. Terima kasih ukhti..tiba-tiba saya jadi termotivasi..teruskan.. ;-)

    ReplyDelete
  2. sama2.., kalau ad yg x kena , komen terus terang je la ea,, hehe :)

    ReplyDelete